Pociągi wracają na zmodernizowaną linię kolejową do Chabówki – historyczny moment już 31 sierpnia!

Pociągi wracają na zmodernizowaną linię kolejową do Chabówki – historyczny moment już 31 sierpnia!

Historyczny moment zbliża się wielkimi krokami dla mieszkańców i turystów związanych z linią kolejową nr 104, biegnącą między Nowym Sączem a Chabówką. Po wielu latach przerwy, pierwszy odcinek tej trasy ponownie zostanie otwarty dla ruchu pasażerskiego. Choć początkowy fragment obejmuje tylko dwukilometrową trasę między Chabówką a Rabką-Zdrój, to wydarzenie to ma ogromne znaczenie symboliczne. Już 31 sierpnia pociągi Polregio rozpoczną kursowanie na tej trasie w ramach jesiennej korekty rozkładu jazdy.

Pierwsze kroki renowacji

Prace nad odcinkiem A1, który rozciąga się na 5,5 km między Chabówką a Rabką-Zaryte, ruszyły w połowie 2023 roku. Był to początkowy etap szeroko zakrojonego projektu modernizacyjnego „Podłęże – Piekiełko”. Wkrótce potem rozpoczęto modernizację linii kolejowej nr 104 i infrastruktury drogowej na 16-kilometrowym odcinku E, prowadzącym od Nowego Sącza do bocznicy Klęczany.

Nowa infrastruktura dla pasażerów

W ramach modernizacji wymieniono tory i trakcję między Chabówką a Rabką oraz zbudowano nowe perony. Dodatkowo powstały nowe wiadukty, a infrastruktura drogowa została przebudowana. Dla mieszkańców regionu i turystów oznacza to możliwość korzystania z nowych połączeń, które znacząco ułatwią podróżowanie po Podhalu. Dotychczas na tym odcinku funkcjonowała jedynie komunikacja autobusowa zastępcza.

Codzienne połączenia i alternatywy

Polregio zapowiedziało, że każdego dnia będzie kursować co najmniej 8 par pociągów między Rabką-Zdrój a Chabówką. Z powodu trwających prac torowych, w wybrane dni pierwszy i ostatni kurs dnia będą realizowane za pomocą autobusów zastępczych. Pociągi te będą częścią nowego rozkładu, który zacznie obowiązywać od 31 sierpnia, a niektóre z nich będą kontynuować trasę do Nowego Targu, Zakopanego lub Krakowa.

Kontynuacja modernizacji

Modernizacja linii nr 104 obejmuje również inne odcinki. Między Męciną a Mordarką powstaje najdłuższy tunel kolejowy w Polsce, co pozwoli na skrócenie czasu przejazdów w kierunku Limanowej. Przebudowywana jest również stacja w Limanowej oraz odcinek prowadzący do Klęczan. Kilka tygodni temu wybrano wykonawców na prace na trasach między Rabką Zaryte a Mszaną Dolną oraz przysiółkiem Fornale w Kasinie Wielkiej. Kolejne przetargi są w trakcie realizacji, a nowe mają zostać ogłoszone jeszcze w tym roku.

Projekt „Podłęże-Piekiełko” i jego znaczenie

Projekt „Podłęże-Piekiełko” zakłada modernizację i elektryfikację 75 km trasy od Chabówki do Nowego Sącza oraz budowę 58 km nowej linii, która połączy Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Docelowo stworzy to nowe połączenie, które zrewolucjonizuje komunikację między Krakowem a regionem Podhala i Sądecczyzny. Najszybsze pociągi będą pokonywały trasę Kraków–Nowy Sącz w około godzinę, a podróż do Zakopanego zajmie około półtorej godziny.