Most na Dunajcu: Przetarg wstrzymany przez kontrowersje i dezinformację w Nowym Sączu

Most na Dunajcu: Przetarg wstrzymany przez kontrowersje i dezinformację w Nowym Sączu

Nowa inwestycja drogowa, mająca na celu połączenie drogi krajowej DK 87 z drogą wojewódzką DW 969 w Nowym Sączu, wzbudza duże zainteresowanie lokalnej społeczności. Przetarg, który został ogłoszony w lipcu, ciągle trwa, a termin składania ofert już kilkukrotnie uległ zmianie. Przesunięcia te są wynikiem standardowych procedur, jakie towarzyszą dużym projektom infrastrukturalnym – podkreśla Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie. Jednakże, według wiceprezydenta Nowego Sącza, opóźnienia są skutkiem odwołań złożonych przez jednego z lokalnych przedsiębiorców.

Historia projektu i jego znaczenie

Województwo Małopolskie, działając we współpracy z Miastem Nowy Sącz oraz sąsiednimi gminami, od lat przygotowuje się do tej inwestycji. W 2020 roku decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla realizacji tzw. wariantu C wydał Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Krakowie. Pomimo licznych zaskarżeń, decyzja o realizacji inwestycji drogowej (ZRID) zapadła w marcu 2025 roku, co umożliwiło rozpoczęcie dalszych procedur.

Szczegóły planowanej drogi

Planowana trasa ma przebiegać od skrzyżowania ul. Węgierskiej z ul. Podmłynie, prowadząc do zachodniej obwodnicy miasta na poziomie Podrzecza. Projekt obejmuje budowę mostu na Dunajcu o długości ponad 500 metrów, który połączy Nowy Sącz z gminą Chełmiec. Całość inwestycji mierzy około 3,7 km i ma na celu usprawnienie przepływu ruchu w regionie.

Finansowanie i koszty

Koszt realizacji projektu może sięgać nawet 300 milionów złotych, z czego 230 milionów pochodzi z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg – Programu Mosty dla Regionów. Otwarcie ofert przetargowych, pierwotnie planowane na lipiec, zostało kilkukrotnie przesunięte, co wzbudziło niepokój mieszkańców.

Kontrowersje i wyjaśnienia

Podczas spotkania online z mieszkańcami Nowego Sącza, wiceprezydent Artur Bochenek odniósł się do opóźnień, sugerując, że są one efektem działań Ryszarda Florka, prezesa firmy Fakro. Florek miał wykorzystać dostępne środki prawne, by wpłynąć na przebieg inwestycji, jednak Zarząd Dróg Wojewódzkich nie łączy jego działań z przesunięciami w harmonogramie przetargu.

Procedury przetargowe i terminy

Agnieszka Ćwiertniewicz z ZDW w Krakowie wyjaśnia, że przesunięcia terminów są wynikiem licznych pytań ze strony oferentów oraz potrzeby dokonania szczegółowych kalkulacji kosztów. Nowa data otwarcia ofert została wyznaczona na 16 października. Przy ocenie ofert największe znaczenie będą miały cena (60) oraz okres gwarancji i rękojmi (40), a czas realizacji zamówienia to 36 miesięcy od momentu podpisania umowy.

Kwestie prawne i przyszłość projektu

Pomimo wydania ostatecznej decyzji środowiskowej przez GDOŚ w 2022 roku, sprawy odwołań jeszcze nie dobiegły końca. Naczelny Sąd Administracyjny ma wkrótce rozpatrzyć skargę kasacyjną wniesioną przez jedną z firm. Decyzje te mogą mieć wpływ na dalsze losy inwestycji, ale jak podaje ZDW, procedury są w toku i wszelkie kwestie sądowe zostaną wkrótce rozstrzygnięte.